Audi Q4 e-tron

De Q4 e-tron blinkt uit in veelzijdigheid door een sterke balans op niveau van comfort, ruimte, rijbereik en premium uitstraling.

Cijfers

Vermogen150 kW (204 pk)
Koppel310 nM
AandrijvingAchterwiel
Acceleratie8.5 seconden (0-100 km/h)
Laadcapaciteit82 kWh bruto, 76.6 kWh netto
Thuisladen8,15 u
Snelladen34 minuten
Koffervolume520 liter

Concept

Audi lanceert met de Q4 e-tron een volledig elektrische mid-size cross-over SUV. Het model is gebouwd op het specifiek elektrisch ontworpen MEB platform en deelt dit met de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq. De productie gebeurt in het Duitse Zwickau waar ook de Volkswagen ID.4 wordt gebouwd.

Bij de aankondiging werden 4 modellen geïntroduceerd, telkens met verschillende aandrijflijnen, sommige gericht op dynamische rijbeleving en acceleratie, andere leggen nadruk op elektrisch bereik.

ModelPKsAandrijvingBatterijBereikTopsnelheid0-100
50 e-tron229 kW (299 pk)Quattro77 (82) kWh488 km180 km/h6.2 s
45 e-tron195 kW (265 pk)Quattro77 (82) kWh490 km180 km/h6.9 s
40 e-tron150 kW (204 pk)Achter77 (82) kWh 520 km160 km/h 8.5 s
35 e-tron125 kW (170 pk)Achter52 (55) kWh 341 km160 km/h9.0 s

Voor dit artikel reden we een e-tron 40 Advanced in Navarrablauw. Het model bestaat trouwens ook in Sportback versie, volgens traditie met een stijlvol afhellende daklijn en coupé looks.

Look and feel

Instappen voelt als thuiskomen in de gekende Audi sfeer, het interieur is overzichtelijk en voelt opmerkelijk ruim voor dit formaat. De uitrusting met panoramisch dak draagt wat ons betreft zeker bij aan het ruimtelijk gevoel.

We vatten de looks samen als een combinatie van modern, verfijnd, karaktervol en tenslotte een vleugje zakelijk – afhankelijk van de uitrusting die je kiest. Opvallend designelement is de vernieuwde grille met contrasterende omlijsting en een veelvoud aan sensoren. Met een wielbasis van 2,76 meter en lengte van 4,59 meter is de Q4 e-tron van een gelijkaardig formaat als de Volkswagen ID.4 en net iets korter dan de Skoda Enyaq.

De materialen in het interieur zijn van hoogwaardige kwaliteit en kunnen naar smaak worden gepersonaliseerd. Audi legt de nadruk op het recycleren van materialen: bij het S-line interieur is stoelbekleding verkrijgbaar die een grote hoeveelheid gerecycleerd polyester bevat. Een primeur in de deuren: je kan voortaan flessen tot 1 liter in de deuren plaatsen.

Audi kiest duidelijk voor een herkenbare indeling met geïntegreerde schermen ten opzichte van enkele concurrenten die voor opbouwschermen kiezen. Het merk trekt de premium afwerking verder door en voorziet een aanraakscherm in de middenconsole (10.1 inch, optioneel 11.6 inch), inclusief specifieke MMI-interface die we reeds kennen van andere modellen.

De routeplanner is uitgebreid met functionaliteit voor het berekenen van laadplaatsen op de route. We hebben ook goed nieuws voor de fans van fysieke knoppen, klimaatregeling is nog steeds mogelijk zonder te moeten steunen op het aanraakscherm. De integratie van de schakelaar in de middenconsole en het ontbreken van de middentunnel dragen verder bij aan het gevoel van ruimte.

Wie graag een trapje hoger schakelt in audiokwaliteit is er de optie voor een klankinstallatie van Sonos, Audi’s nieuwe geluidspartner, al zijn we zeer positief over het Audi sound system dat standaard wordt geleverd.

Rijbeleving

De Q4 e-tron rijdt comfortabel en naar ons gevoel iets dynamischer dan de elektrische familie op hetzelfde platform. Het gaspedaal is responsief en de ophanging is in balans, ze is ook iets strakker uitgevoerd dan we typisch ervaren bij de concurrenten.

In vergelijking met de voorgaande generaties elektrische wagens merk je dat het gewicht en de besturing veel beter onder controle zijn. Door de kleine draaicirkel stuurt het geheel luchtig en flexibel. De 40-versie biedt 204 pk, voldoende pit voor vlotte ritten onder de meeste omstandigheden.

Door het combineren van aerodynamische eigenschappen, materialen met geluidsisolatie en stille elektromotoren scoort de Q4 e-tron ook goed op het vlak van omgevingsgeluid.

Er zijn 3 verschillende configuraties voor ophanging. Naast de standaard uitrusting is er de keuze voor sportophanging. Onze testwagen beschikte over standaard uitrusting, een goede balans tussen baanligging en comfort. Gaat je voorkeur uit naar nog dynamischere baanligging en rijgedrag dan kan je ook kiezen voor ophanging met gestuurde schokdemping. Progressieve stuurinrichting behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Audi voorziet een uitgebreid gamma aan rijhulpsystemen waaronder adaptieve cruise control, lane assist, dodehoek herkenning, remmen bij noodstop. Kies je voor het augmented-reality head-updisplay dan wordt informatie over de rijhulpsystemen en navigatie geprojecteerd op de reële wereld, een indrukwekkend staaltje techniek.

Elektrisch

Voor de 40 uitvoering met 76 kWh batterij rekent Audi op een bereik van 520 kilometer volgens de WLTP normering. Tijdens onze testritten met de wagen haalden we een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100km, voornamelijk stadsverkeer en wegen buiten de bebouwde kom tijdens een temperatuur van een 20 tal graden.

Een snelle berekening brengt ons op 447 kilometer, een mooi rijbereik waarbij we de Q4 e-tron bij de betere helft van z’n klasse mogen rekenen. Onze wagen was daarnaast ook uitgerust met een warmtepomp, die zorgt voor extra efficiëntie bij het klimatiseren van het interieur door het recupereren van warmte van de batterijmodules en omgevingslucht.

De batterijcapaciteit bepaalt ook de snelheid waarmee de batterij kan opgeladen worden aan wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC). De 35 uitvoering met compacte batterij kan tot 7.4 kW laden op wisselstroom en tot 100 kW aan een snel lader. Met de grotere batterij van de 40, 45 en 50 uitvoeringen loopt dit op tot 11 kW wisselstroom en tot 125 kW gelijkstroom.

Met de Audi e-tron Charging Service biedt het merk toegang tot een groot aantal laadpunten en snelladers van o.a. Ionity. Laden doe je rechts achteraan, op dezelfde plaats als de tankklep bij conventionele modellen, waar de wagen voorzien is van de meest gangbare aansluitingen. 

Praktisch

De koffer biedt een volume van 520 liter bij de standaard uitvoering en 535 liter bij de sportback uitvoering. Voor grote objecten kunnen de zetels worden neergeklapt voor 1490 liter (standaard) en 1460 liter (sportback).

Onder de koffervloer is een bijkomend compartiment waar de laadkabels bewaard kunnen worden, de wagen beschikt niet over een frunk (plaats vooraan om de laadkabels te bewaren). De daklijn loopt bij de standaard uitvoering goed door tot op het einde waardoor in de hoogte stapelen geen probleem is. In geval van de sportback uitvoering loopt de daklijn iets sterker naar beneden toe.

Voor wie graag beschikt over een trekhaak is er de optie om de Q4 e-tron uit te rusten met een elektrisch inklapbare trekhaak die aanhangwagens tot 1.000kg kan trekken (quattro 1200kg). Dakrails zijn optioneel, met een maximale draagkracht van 75kg.

Conclusie

De Q4 e-tron belooft een belangrijk model te worden in de elektrische transitie van Audi. Het nieuwe model blinkt uit in veelzijdigheid door een sterke balans op verschillende vlakken zoals comfort, ruimte, rijbereik en premium uitstraling.

Het verfijnde elektrische platform waarop de wagen gebouwd is, samen met de ingebouwde functionaliteit voor het plannen van laadstops tonen dat de Q4 e-tron een model is waar het elektrische DNA in de basis ligt.

We bedanken Jennes Boortmeerbeek voor het beschikbaar stellen van de testwagen.