Audi e-tron sportback 55

Een verfijnde rijervaring met een sterke nadruk op rust, comfort en kwaliteit.

Look and feel

Het interieur van de sportback is gekenmerkt door afwerking met hoogwaardige materialen, zoals we gekend zijn van de Duitse premium merken in deze klasse. De e-tron is wat dat betreft ook een van de meest herkenbare elektrische wagens. Waar andere merken elektrische wagens proberen te onderscheiden, zou je aan de binnenkant niet meteen denken dat dit een elektrisch voertuig is.

Twee schermen in de middenconsole (eentje van 12,1 en 8,6 inch) geven de wagen een hoog-technologische indruk, met een hoge resolutie voor scherpe beelden een goed niveau van responsiviteit van de touchscreens.

Zoals we bij enkele andere EV modellen ook hebben gemerkt, werkt de software goed, maar staat het nog niet helemaal op punt. Enkele keren tijdens het rijden hebben de schermen zich uitgeschakeld en leek er een herstart te gebeuren. De integratie met Carplay is praktisch maar soms onvoorspelbaar, meermaals werd de (bekabelde) verbinding verloren of opende apps niet correct op het scherm.

Beleving

De e-tron beschikt over luchtvering en focust daarmee voornamelijk op comfort. Er zijn 7 verschillende opties, gaande van comfort tot dynamic en off-road. De comfort setting voelt erg zwevend en comfortabel aan, maar de dynamic optie biedt voor ons persoonlijk een betere balans tussen verfijning en contact met het wegdek.

De stilte in de wagen is opvallend en het is duidelijk dat Audi een stevige dosis geluidsdemping heeft ingebouwd. Geluiden van de elektromotoren zijn hoorbaar, iets meer dan bijvoorbeeld bij de tesla model 3, maar werden door ons niet als storend ervan. Integendeel, de combinatie elektrische aandrijving en geluidsdemping bieden het voordeel van een ontspannen ervaring.

Autonoom rijden

Kies je voor de verschillende opties voor rijhulp (er zijn écht veel pakketten en keuzemogelijkheden) dan beschikt de wagen over adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, lane assist en werken deze systemen samen aan een semi-autonome rijervaring.

De bordenherkenning werkt zeer goed, we hebben de functionaliteit nauwelijks op fouten kunnen betrappen. In combinatie met adaptieve cruise control wordt de snelheid dynamisch aangepast en zal de wagen dus automatisch versneller of vertragen.

Het systeem van adaptieve cruise control reageert op basis van de afstand tot de vorige wagen, al vinden we dat verbetering van deze technologie nog mogelijk is. De reactie is zeer defensief, vermoedelijk met reden, en komt voornamelijk tot zijn recht op de autosnelweg. Bij stadsverkeer en verkeerslichten, vertrekt de wagen nét wat later dan gevoelsmatig zou kunnen en werd het soms wat ongemakkelijk wachten op een vertrek. Omgekeerd detecteren de sensoren een stilstaande wagen later dan wanneer we zelf zouden afremmen.

Het rijden tussen markeringen werkt in de essentie goed, maar je zal merken dat de wagen eerder zoekt tussen links en rechts in plaats van een middellijn te berekenen en volgen zoals bijvoorbeeld een tesla dit doet.

Cijfers

Vermogen300 kW
Koppel664 Nm
Netto laadcapaciteit86.5 kWh
Thuisladen11 KW
Snelladen155 KW
Koffervolume555 L

Prestaties en laden

De e-tron weegt zonder passagiers of lading reeds 2595 kilo en dat is heel wat. Audi is er in gelukt om de luchtvering zodanig af te regelen dat het gewicht bijzonder goed onder controle wordt gehouden, maar gezien het gewicht van de batterij zal het niemand verbazen dat dit moeilijk te verbergen is. Omdat de batterij onderaan de wagen ligt is er van verlies van balans bij bochten maar weinig sprake, al zal je het sterker merken dan bij bijvoorbeeld elektrische sedans.

Kies je voor de S-stand, dan is er gedurende 8 seconden een boostmodus met 300 kw of 408 pk ter beschikking, absoluut voldoende voor vlot en dynamisch rijgedrag wat ons betreft.

De e-tron beschikt over alle gangbare laadmogelijkheden met een klassieke type 2 connector voor thuisladen (maximaal 11kW) en CCS voor snelladen (maximaal 155 kW). Een tweede laadpoort is aan de rechterkant is optioneel maar wel aangeraden voor extra flexibiliteit.

Praktische aspecten

Als de praktische eigenschappen hoog op je prioriteitlijst staan, raden we aan om de koffers tussen zowel het sportback als de originele audi e-tron uitvoering te vergelijken.

Hoewel de sportback met 555l volume nog steeds een ruime koffer bezit, zal de afhellende daklijn het iets minder eenvoudig maken om vooral hoge objecten te vervoeren. Uiteraard kan de achterbank worden neergeklapt voor de occasionele winkeluitstap naar ikea.