BMW i4 en iX: preview

Preview

Al enige tijd werd er gespeculeerd over de looks en prestaties van de elektrische “4-reeks” gran coupé van BMW. Al kunnen we het model geen grote verrassing meer noemen. BMW stelde inmiddels verschillende prototypes en concept cars voor, waaronder de concept i4. Het resultaat van die verdere ontwikkeling mogen we vandaag aanschouwen in de vorm van de BMW i4.

Ook het SUV en SAV segment (Sports Activity Vehicle) blijft een belangrijke segment voor BMW. Met de lancering van een volledig elektrisch aangedreven model “iX” wil BMW de strijd met concurrenten aangaan en zich onderscheiden door een verfijnde combinatie tussen comfort en dynamiek.

In deze preview maken we visueel kennis met pre-productie modellen van de BMW i4 en iX die werden opgesteld bij G&A Motors – BMW dealer te Turnhout. Later dit jaar, wanneer de productiemodellen beschikbaar zijn, verwachten we ook de rijprestaties aan de tand te voelen.

i4

De lancering van het nieuwe volledig elektrisch model gebeurt met twee varianten: de i4 eDrive40 en voor het eerst een volledig elektrische M, de i4 M50.

Indrukwekkende specificaties en een uitgesproken focus op rijplezier, daarmee wil BMW de beste combinatie bieden van beide werelden: een dynamische rijervaring waar het merk voor gekend staat, maar dan wel mét elektrische aandrijving.

Visueel

De elektrische uitvoering zal je herkennen aan blauwe accenten en vermeldingen naar “BMW i”, al kan je er ook voor kiezen om deze accenten minder opvallend uit te voeren zoals bij de uitvoering die we hier zien.

Grootste verandering aan de binnenzijde is het gebruik van een Curved Display. Het gebogen oppervlak combineert twee schermen 12.3″ en 14.9″ tot een geheel dat achter een glasoppervlak naar de bestuurder is gericht, aangestuurd door de achtste generatie van het BMW operating systeem. Het interieur krijgt hierdoor een futuristische tint.

Een combinatie aan moderne designelementen zorgen voor een sportieve look: elegant ingebouwde deurhendels, luchtinlaten aan de deurzijde en aan de weerzijden vooraan de wagen. Voor het elektrisch model werden ook specifieke “uitlaten” ontworpen voor verminderde luchtweerstand. Sportzetels en sportstuur zijn verder standaard aanwezig op de i4.

Dynamiek

De achterwiel aangedreven BMW i4 eDrive40 levert een maximaal koppel van 430 Nm en 340 PK, goed voor een sprint van 5.7 seconden tot 100km/h. De prestaties van het M model met vierwielaandrijving zijn nog indrukwekkender, maar liefst 795 Nm en 544 PK (beschikbaar gedurende 10 seconden) wat zich vertaalt in 3.9 seconden tot 100km/h.

Topsnelheid ligt op 190 km/h voor de eDrive 40, bij het M model tikt de teller nog even verder tot 225 km/h.

BMW richt zich duidelijk op een dynamische rijervaring. Naast een gelijkmatige gewichtsverdeling, een licht koetswerk en een laag zwaartepunt gooit het merk ook enkele troeven in de strijd: de sterk doorontwikkelde chassistechnologie met een lange wielbasis en brede sporen beloven een meeslepende dynamiek.

Elektrisch

Beide uitvoeringen zijn voorzien van een batterij met 83.9 kWh bruto (netto: 80.7 kWh). De eDrive40 gaat het verste met 590 kilometer, de vierwiel aangedreven M50 vraagt door elektromotoren op de voor- en achteras meer energie en komt daardoor op 510 kilometer.

Snelladen kan voor beide modellen aan 200kW, niet baanbrekend maar ruim voldoende om de batterij in minder dan 31 minuten (31 minuten bij de xDrive50) op te laden van 10 naar 80 procent. Pluspunt, voor een zo hoog mogelijke efficiëntie en ideaal thermisch beheer van de batterij voorziet BMW standaard een warmtepomp.

Adaptieve en individueel geconfigureerde recuperatie beloven flexibiliteit bij het regenereren van energie. Door het combineren van verschillende sensoren en intelligent om te gaan met verkeerssituaties kan op die manier het rijbereik vergroot worden. De bestuurder kan uitgebreid kiezen tussen recuperatieniveaus en ook “one pedal driving” behoort tot de mogelijkheden.

iX

Introductie

“The power of choice” is het motto waaronder BMW verschillende aandrijflijnen binnen een model aanbiedt zoals bij de BMW i4. Bij deze iX kiest het merk uit München voor een andere aanpak, namelijk een model ontwikkeld met een volledig elektrische aandrijving in de basis.

De iX bestaat in 3 versies: iX xDrive40 (326 pk), iX xDrive50 (523 pk) en iX M60 (600pk). Visueel zien we een mengeling van een crossover, suv en coupé design. Men plaatst het model onder de noemer “sports activity vehicle” en benadrukt daarmee opnieuw dat dynamiek voorop staat.

Dynamiek

Het koppel is alvast veelbelovend: 630 nM (xDrive40) en 765 nM (xDrive50). Verder heeft BMW gesleuteld aan de koetswerkstructuur en het chassis voor een optimale aanligging en wendbaarheid. Het gebruik van aluminium in de frameconstructie en met koolstofvezel versterkte kunststof in het dak, de flanken en de achterkant verhogen de stijfheid en minimaliseren tegelijk het gewicht.

De iX wordt standaard voorzien van vierwielaandrijving met variabele krachtoverbrenging. Accelereren van 0 tot 100kmh doe je in 4.6 seconden (xDrive50) of 6.1 seconden (xDrive40).

Elektrisch

De batterijcapaciteit van 71 kWh netto (xDrive40) en vooral de 105.2 kWh netto (xDrive50) is indrukwekkend te noemen. Het rijbereik volgens de WLTP cyclus komt op 425 kilometer (xDrive40) en 630 km (xDrive50) en zeker dat laatste cijfer is erg mooi voor een grote wagen als de iX. De opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficient van slechts 0.25 speelt hier zeker mee.

Snelladen kan aan 150 kW (xDrive40) of 200 kW (xDrive50) en daarmee kom laad je tussen 10 en
80 procent op 35 minuten (31 minuten bij de xDrive50). BMW voorziet in de iX ook een warmtepomp en past recuperatie toe gelijkaardig aan de BMW i4.

Visueel

Het ontwerp van de iX is vernieuwend, zowel langs binnen als aan de buitenzijde. Het bevindt zich tussen een aantal van de huidige modellen: de lengte en breedte zijn vergelijkbaar met een X5, de hoogte met een X6 en de wielgrootte doet denken aan een X7. Bij de lancering van de i4 en de iX begrijpen we dat de i4 vertrouwder zal aanvoelen en de iX door zijn progressiviteit wat gewenning nodig heeft.

De voordelen van het nieuwe ontwerp worden meteen duidelijk als je plaatsneemt in de wagen. Een overvloed aan ruimte binnenin de wagen is daar absoluut één van, door het gebrek van een middentunnel en een vernieuwd dashboard weet BMW een erg ruim gevoel te creëren. De iX beschikt net als de i4 over een Curved Display en BMW trekt de lijn van innovatie door in het gehele interieur.

De deur layout werd ook opnieuw bekeken: de deurhendels werden geïntegreerd en het instellen van de stoelpositie kan vanaf heden ook met toetsen in de deur, waar dit voorheen typisch onderaan de stoelen werd geplaatst. Ook de middenconsole werd opgefrist en BMW kiest ervoor om naast de touchscreen-schermen toch nog steeds een fysieke controller te behouden om de aansturing tijdens het rijden zo eenvoudig mogelijk te maken.

De controller, versnellingswisselaar, volumeknop en de knoppen voor stoelpositie kunnen optioneel uitgerust worden in crystal zoals in onze uitvoering. Liefhebbers van hout-afwerking kunnen kiezen voor de middenconsole te laten vervaardigen in walnoot-hout.

De besturing gebeurt voortaan met een zeshoekig vormgegeven stuur, naar eigen zeggen voor een ideale balans tussen actieve besturing en lange afstandsritten. De vorm zou bovendien ook de zichtbaarheid van het scherm voor de bestuurder verbeteren.

Voor een sportievere look heeft BMW de zetels ontworpen geïntegreerde hoofdsteunen en kunnen er zelfs luidsprekers in de zetels worden verwerkt. De vernieuwde toets zet zich verder met geïntegreerde deurhendels en frame loze ramen, die we tot op heden enkel bij coupé modellen zagen.

Conclusie

Met de lancering van de i4 en de iX kiest BMW voor een opvallende aanpak in twee richtingen.

De i4 biedt een volledig elektrisch model op basis van een gekend coupé concept in een sterk segment waarin concurrenten zoals Tesla lange tijd vooraan stonden. Alleen al om die reden zijn we erg benieuwd wat de toekomst zal brengen voor BMW en geloven we dat de i4 een interessant model zal zijn om verder te volgen.

Met de iX gaat BMW voor een meer gedurfde aanpak door een volledig nieuw ontwerp. Het model verrast door de verfrissing en vooruitstrevendheid en wij onthouden alvast de vernieuwde looks, het gevoel van ruimte en hoogwaardige afwerking van het interieur.

BMW spreekt veelvuldig over rijervaring, dynamiek, wegligging en prestaties. We kijken uit naar hoe de wagens in de praktijk op het wegdek zullen presteren.

We danken G&A Motors – BMW dealer te Turnhout voor het beschikbaar stellen van beide modellen.

Afbeeldingen