BMW iX3

BMW is erin geslaagd het DNA van de BMW X3 door te geven aan zijn elektrische variant, de iX3. De wagen voelt en rijdt als een BMW, dynamisch en verrassend performant.

Cijfers

Vermogen210 kW (286 pk)
Koppel400 nM
AandrijvingAchterwiel
Acceleratie6.8 seconden (0-100 km/h)
Laadcapaciteit80 kWh bruto, 74 kWh netto
Thuisladen7,5 u
Snelladen34 minuten
Koffervolume510 liter

Inleiding

BMW introduceert met de iX3 een elektrische versie van de populaire X3 premium SUV die ook reeds in hybride variant verkrijgbaar is. Het is niet de eerste wagen aangedreven door een elektromotor in de geschiedenis van de Duitse fabrikant, BMW introduceerde immers in 2013 de i3 en bouwt ondertussen verder op de expertise van dit model. Onder het motto “the power of choice” is de X3 wel de eerste wagen van BMW die in verschillende aandrijflijnen beschikbaar is. De elektrische versie wordt bovendien geproduceerd in China.

Look and feel

Bij het design steunde BMW in grote mate op het koetswerk van de X3, waar enkele elektrische toetsen werden bij aangebracht. Zo is het elektrisch model te onderscheiden door een gesloten grille – want minder koeling vereist en betere aerodynamica dus meer range – het “i” logo, blauwe accenten en tot slot de uitlaten die vakkundig zijn omgebouwd. De iX3 oogt vooral conventioneel en profileert zich niet uitgesproken als een elektrische wagen.

Het interieur volgt dezelfde filosofie en is grotendeels gelijk aan wat we kennen van de X3. De kwaliteit van materialen en afwerking zijn van het niveau dat we gewend zijn bij BMW. Waar andere merken steeds meer functionaliteit verplaatsen van fysieke toetsen naar aanraakschermen, trekt BMW de kaart van het functionele, met een reeks fysieke knoppen en dials in combinatie met een aanraakscherm. De aansturing en navigatie is vlot en intuïtief, en de menu’s op het aanraakscherm zijn scherp en duidelijk leesbaar, maar we zouden het wel begrijpen als sommige bestuurders voorkeur zouden hebben voor een groter aanraakscherm.

BMW biedt de iX3 aan in twee uitvoeringen: Inspiring, een uitgebreide configuratie met LED lichten, panoramisch dak en rijhulpsystemen, en Impressive, met o.a. grotere velgen, sportzetels, heads-up display en Harman Kardon geluidsinstallatie. Een verfrissende aanpak die de keuzes vereenvoudigt en die we vaker zien terugkomen bij elektrische modellen.

Beleving

BMW is erin geslaagd het DNA van de X3 te bewaren bij de elektrische versie. De wagen voelt en rijdt dynamisch en is verrassend performant. De responsiviteit bij acceleraties, samen met de achterwielaandrijving, dragen bij aan deze ervaring.

Bij de ontwikkeling van het model werd, aldus BMW, sterk geïnvesteerd in eigen ontwikkeling van diverse aspecten van de elektrische wagen waaronder aandrijving en batterijtechnologie. Het resultaat is een efficiënte SUV in vergelijking met de concurrentie.

Een leuke feature is het acceleratiegeluid dat je kan kiezen om de beleving van een conventionele verbrandingsmotor na te bootsen. De elektromotoren van de iX3 zijn weliswaar opmerkelijk stil. Samen met het ontbreken van trillingen van een verbrandingsmotor zorgt dit voor een rustgevende rijervaring, al merken we wel iets meer omgevingsgeluid vergeleken met andere wagens in dit segment.

Op vlak van rijervaring hebben we vooral moeten wennen aan de besturing. In comfort stand is het sturen aan de lichte kant en hadden we iets meer feedback verwacht. Schakelen we echter naar sport, dan wordt de besturing meteen een stuk directer en voorspelbaarder.

Door de lage plaatsing van batterijen ligt het zwaartepunt 7.4cm lager dan bij een X3 met conventionele aandrijving en dat is positief voor de baanligging. Het toevoegen van elektrische batterijen (518 kg) betekent echter ook dat de vering hierop aangepast moest worden. BMW heeft hier een mooie prestatie geleverd, al kan de iX3 het bijkomende gewicht niet altijd verbergen.

In comfort modus focust de vering op een zachte wegligging en wordt het soms een beetje zweverig. De wagen komt in deze stand het beste tot zijn recht op een goed wegdek. Schakelen we naar de sport modus dan is er meer contact met de baan. De vering kan in het “individual” menu gepersonaliseerd worden om zoveel mogelijk bij de wensen van de bestuurder aan te sluiten. Zo reden wij bij voorkeur de wagen in de sportstand, met de vering op comfort modus.

Prestaties en laden

Neem 286 pk op de achteras, 400Nm koppel en een responsieve pedaal en het resultaat is een wagen met een uitgesproken dynamisch en wendbaar karakter. Een acceleratie van 6.8 seconden tot 100km/h geeft de iX3 bovendien gelijkaardige prestaties als een X3 30i.

Waar de concurrentie in dit segment nog wat hogere pk’s durft neerzetten, voelt de iX3 als geheel een stuk wendbaarder dan menig andere elektrische SUVs. Volgens BMW is de elektromotor geoptimaliseerd zodat het maximale koppel zo lang en constant mogelijk aanwezig is en de beschikbaarheid van koppel is inderdaad opmerkelijk.

De iX3 is vooral een efficiënte wagen voor zijn soort. Een warmtepomp is standaard, net als adaptieve recuperatie voor zo efficiënt mogelijk regenereren van energie bij het remmen. Tijdens onze testritten met gemengd stadsverkeer en verplaatsingen buiten de bebouwde kom bij +- 20 graden, bleven we rond de 17-19 kWh per 100 kilometer, ofwel 390-435 kilometer met een volle batterij.

De laadpoort bevindt zich rechts achteraan, op dezelfde plaats als de tankklep bij conventionele modellen, en bevat de meest gangbare aansluitingen om op te laden. Laad je de iX3 thuis op aan 11 kW, dan is de wagen in ongeveer 7.5u volgeladen. Snelladen aan 150 kW tussen 0-80% doe je in ongeveer 34 minuten.

BMW voorziet met het BMW Charging netwerk toegang tot een ruim aantal laadstations, inclusief het snellaadnetwerk van Ionity. De BMW Charging app biedt de mogelijkheid om de wagen op voorhand te klimatiseren en laadstations in de omgeving of op de route op te zoeken.

Technologie

De iX3 is voorzien van een ruim aantal rijhulp- en veiligheidssystemen, maar biedt nog steeds de keuze aan de bestuurder in welke mate de technieken meer of minder ondersteunen.

Zo wordt er uitgebreid gebruik gemaakt van adaptieve recuperatie om het rijbereik te vergroten. De wagen houdt dan rekening met verkeersomstandigheden en tracht op die manier zoveel mogelijk energie te recupereren door intelligent te remmen. Nader je een rotonde of wordt de afstand tot een voorligger korter, dan zal je de wagen voelen afremmen.

Op vlak van autonoom rijden was onze testwagen uitgerust met adaptieve cruise control, borden herkenning en lane assist. Deze technieken worden al een tijdje doorontwikkeld door BMW, en werkten zoals we mogen verwachten. Naast het binnen de witte lijnen houden van de wagen wist Lane assist ook voldoende bij te sturen tijdens de scherpere bochten op ons test traject.

Praktische aspecten

Met 510 liter beschikt de iX3 over een ruime koffer, 40 liter minder dan een X3 maar wel meer dan de hybride variant die het met 450 liter doet. De koffer heeft een uitsparing voor het bewaren van de laadkabels, want er is geen frunk onder de motorkap. Voor wie iets groter wil vervoeren, kunnen de achterzetels neergeklapt worden en kom je op een totaal van 1560 liter laadruimte.

Het interieur is zowel vooraan als achteraan ruim. We hebben de indruk dat het vooraan iets ruimer is dan achteraan, maar in beide gevallen is er voldoende hoofd- en zitruimte. Ondanks de elektrische aandrijving is er een transmissietunnel in het midden, iets wat we vaker zien bij wagens die gebaseerd zijn op een model met een conventionele verbrandingsmotor.

Naar uitbreiding toe kan de iX3 voorzien worden van een trekhaak (maximale trekcapaciteit van 750kg) en dakrails.

Conclusie

De iX3 voelt en rijdt als een BMW, en dat is een sterke prestatie voor een nieuwe aandrijflijn.

Door zich te baseren op een bestaand model lijkt BMW te mikken op bestuurders die de omschakeling willen maken naar elektrisch rijden volgens het gekend en beproefd recept van de X3. Dat betekent echter ook een aantal verwijzingen naar een brandstofwagen, waaronder een aangepaste vering, de aanwezigheid van een transmissietunnel en het ontbreken van een frunk voor het bewaren van de laadkabels.

Het totaalpakket is een dynamische en karaktervolle versie van de X3 met elektrische aandrijving en de sterke kwaliteiten van het Duitse merk. De wagen is opmerkelijk efficiënt en dat vertaalt zich in een bovengemiddeld bereik ten opzichte andere wagens in dit segment.