Skoda Enyaq

De Skoda Enyaq iV combineert ruimte en energie-efficiëntie met een verfrissende rijervaring. Op die manier maakt Skoda indruk met de introductie van een sterke elektrische all-rounder.

Cijfers

Vermogen150 kW (204 pk)
Koppel310 nM
AandrijvingAchterwiel
Acceleratie8.5 seconden (0-100 km/h)
Laadcapaciteit82 kWh bruto, 77 kWh netto
Thuisladen8u
Snelladen38 minuten
Koffervolume585 liter

Inleiding

De Skoda Enyaq is de eerste volledig elektrische wagen van Skoda en markeert daarmee een keerpunt in de aandrijving van de fabrikant uit Tsjechië. Hij is gebouwd op het reeds bekende MEB platform van de Volkswagen Group, een platform speciaal ontwikkeld voor elektrische wagens dat onder andere voordelen biedt naar gewichtsverdeling door het intelligent plaatsen van de batterijen.

De Enyaq bestaat in 3 verschillende batterijformaten en vijf verschillende vermogensversies, gaande van 55 kWh, 62 kWh tot 82 kWh (bruto)batterijcapaciteit en respectievelijk 148 tot 306pk. Wij gingen op pad met de Enyaq iV 80, de uitvoering met de grootste batterijcapaciteit en 204 pk vermogen.

Look and feel

Ruim en overzichtelijk, dat is onze eerste indruk bij het plaatsnemen achter het stuur van de Enyaq. Zo combineert de wagen de looks van een typische crossover SUV met een iets langer formaat en worden de typische afrondingen aan de achterkant ingeruild voor extra hoogte aan de koffer.

De wagen oogt niet alleen ruim maar is dat ook: 4.65 m lang, 1.88 m breed en heeft een hoogte van 1.62 m. Voor de sport leggen we die cijfers even naast de ID.4 die op het gelijkaardige platform is gebouwd: de Enyaq is 6 cm langer, een 2 tal centimeter breder en een fractie minder hoog.

Een van de opvallendste kenmerken is het dynamische uiterlijk van de wagen, en dan vooral de grill. Die kan je overigens ook als optie uitrusten met leds voor extra visueel spektakel.

Onze testwagen was uitgevoerd met Cognac leder met lichte stiksel, een mooie combinatie samen met de donkere accenten op de andere materialen. Als dit in de smaak valt, bekijk dan zeker het Design Selection EcoSuite pakket met Leder Cognac. We vertellen er ook graag bij dat het leer in dit geval behandeld is met olijfbladextracten, aldus Skoda.

De middenconsole bevat een ruim bemeten aanraakscherm (13 inch) en, tegenwoordig een van de uitzonderingen, een fysieke rij knoppen voor het selecteren van het rijprofiel, vergrendeling en klimaat. Hier heeft de Enyaq een klein streepje voor op de broer van Volkswagen die standaard over een 10 inch scherm beschikt en waar optioneel voor 12 inch kan gekozen worden, al zijn die schermformaten op zich ook voldoende.

Beleving

De ophanging van de Enyaq is vergevingsgezind en comfortabel, maar tegelijkertijd ook voldoende sterk afgeveerd om het gewicht van de batterij onder controle te houden.

We reden met adaptieve ophanging met keuze van rijstanden, waarbij je kan kiezen tussen verschillende sportieve of comfortabele standen (Pack Drive Sport Plus). Wij vonden de standaard rijstand overigens comfortabel voor dagelijkse ritten. Vergelijken we de ophanging met bijvoorbeeld de VW ID.3 dan is de adaptieve ophanging vergevingsgezinder, zelfs met 21 inch velgen.

Ondanks het gevoel van ruimte en omvang heb je niet altijd het gevoel dat je met een grote wagen op stap bent. De draaicirkel is opvallend klein, waardoor manoeuvres eenvoudiger zijn dan je initieel zou verwachten.

Het is inmiddels geen geheim meer dat elektrische wagens ook een andere troef in handen hebben, namelijk zo goed als geruisloze elektromotoren, zo ook bij de Enyaq. Bovendien zoemen de elektromotoren niet zoals bij sommige concurrenten wel het geval is.

Combineer dit met een goede dosis isolatie en de rijervaring wordt nadrukkelijk ontspannen en rustgevend. Toegegeven, Skoda had voor het testexemplaar de optie Convenience Plus Pro Alarm aangevinkt, met uitgebreide geluidsisolatie van het interieur en geluidsdemping van de zijdelingse ruiten vooraan.

Prestaties en laden

De iV 80 beschikt over 204pk en een koppel van 310 nM, goed voor een acceleratie van 8.6 seconden naar 100km/h. Dat maakt deze Enyaq weliswaar geen race machine, maar wij hadden zelden het gevoel dat we prestaties te kort kwamen.

De combinatie koppel, adaptieve ophanging en gewicht (rond de 2100kg) leiden tot een wendbare rij-ervaring. Natuurlijk zijn er concurrenten die scherpere tijden en meer pk’s neerzetten, maar het altijd beschikbare koppel en de responsieve afregeling van de pedaal maken dat je met de Enyaq vlot door het verkeer kan.

Volgens de WLTP norm zou de iV 80 uitvoering met 82 kWh batterij je tot 510 km ver moeten kunnen brengen. Tijdens onze testritten met de wagen haalden we een gemiddeld verbruik van 16.5 kWh/100km, voornamelijk stadsverkeer en wegen buiten de bebouwde kom tijdens een temperatuur van een 25 tal graden. Maken we de rekensom, dan zou je daarbij op een bereik van 466 kilometer uitkomen, een knappe prestatie voor een wagen van dit formaat. Met dat bereik maken wij ons alvast minder zorgen voor range anxiety.

Een warmtepomp is optioneel, maar biedt extra efficiëntie bij verwarmen of koelen, wat dan weer positief zou kunnen zijn voor het rijbereik. De officiële perscommunicatie spreekt over 3 tot 4 kWh per 100km. Onze wagen was uitgerust met warmtepomp, maar we hebben jammer genoeg niet kunnen vergelijken hoeveel dit in de realiteit verschilt met een model zonder warmtepomp. Het loont in elk geval de moeite om verder in de praktijk te bekijken.

Standaard wordt de Enyaq geleverd met een 50 kW snellader. Een 100 of 125kW lader (respectievelijk voor de iV 60 of iV 80) is optioneel, maar vermindert de laadtijden sterk. De batterij van 82 kWh, met een netto vermogen van 77 kWh, kan dan in 38 minuten van 5 tot 80 procent worden opgeladen.

Skoda biedt met de powerpass kaart toegang tot een uitgebreid laadnetwerk, inclusief het bekende Ionity netwerk. De tarieven voor een laadsessie variëren afhankelijk van het maandelijkse tarief (kijk hier voor meer informatie) en zijn op het moment van schrijven concurrentieel te noemen. Naast de kaart biedt Skoda ook een mobiele applicatie die toelaat om laadpunten in je omgeving of op bestemming op te zoeken.

Technologie

De Enyaq kan worden uitgerust met een ruim aanbod aan veiligheid- en rijhulpsystemen. De testwagen beschikte over het pakket “Pack Assisted Drive Plus”. Dit omvat onder meer adaptieve cruise control, lane assist en dodehoek herkenning, maar ook een veiligheidssysteem dat de veiligheidsgordels automatisch aanspant bij een noodstop. De adaptieve cruise control reageerde vlot op voorliggers, lane assist corrigeerde voornamelijk als de wagen buiten de witten lijnen dreigde te rijden en focust iets minder op autonoom rijden.

Head-up display was niet op onze wagen aanwezig, maar lijkt ons zeker de moeite om te bekijken. Naast de standaard informatie (snelheid, verkeersborden) kunnen navigatie-instructies met behulp van augmented reality op de weg geprojecteerd worden.

Praktische aspecten

Passagiers zullen graag in de Enyaq meerijden want er is veel ruimte achteraan en bovendien is er geen transmissietunnel, wat het zitcomfort van de middelste passagier vergroot.

De koffer biedt een volume van 585 liter, met een verstelbare laadvloer en een compartiment onder de koffervloer voor het bewaren van de laadkabels (onderdeel van het Pack Transport pakket). Omdat de daklijn van de wagen ver tot op het einde doorloopt, kan ook eenvoudiger in de hoogte worden gestapeld dan wagens met een coupé of sportback styling.

Waar andere merken typisch een bijkomende plaats vooraan onder de motorkap voorzien (een frunk), heeft Skoda gekozen voor plaats onder de koffer voor het bewaren van de laadkabels. Onder de middenconsole vinden we 2 USB-c poorten en draadloos laden voor de smartphone. De middentunnel is verdeeld in twee opbergvakken en combineert zo het praktische met het ordelijke. Achteraan hebben de passagiers ook 2 USB-c poorten ter beschikking.

De Simply clever filosofie van Skoda werd ook doorgetrokken bij de Enyaq. In de deuropening vinden we nog steeds de befaamde paraplu en de koffer bevat de ijskrabber met profielmeter voor de banden. Ook is er gedacht aan een uitsparing voor de laadkabel onder het laadvlak in de koffer.

Voor wie graag beschikt over een trekhaak is er de optie om de Enyaq uit te rusten met een elektrisch inklapbare trekhaak die aanhangwagens tot 1.400kg kan trekken.

Conclusie

De Skoda Enyaq iV combineert ruimte en energie-efficiëntie met een verfrissende rijervaring. Op die manier maakt de Skoda indruk met de introductie van een sterke elektrische all-rounder. De Enyaq is comfortabel en fijn om te besturen, al mikt de iV 80 eerder op gebalanceerde prestaties. Voor meer prestaties verwijzen we naar de uitvoeringen met nog iets meer pk’s.

Minpuntje voor ons zijn de meerprijzen voor opties die voor de elektrische rijder een de facto meerwaarde kunnen bieden: de warmtepomp, de optie tot snelladen en de universele laadkabel voor 230v.

We danken Jennes Machelen voor het beschikbaar stellen van de Skoda Enyaq.